Offizielle Vertretung Nachlass Hugo Weber
Official Representation of the Estate of Hugo Weber

Biografie / Biography
Hugo Weber - Amour Passion

Hugo Weber (1918-1971). Amour Passion. 1963. Oil on canvas. 151 x 127 cm

 

Hugo Weber
1918

4. Mai geboren in Basel
4th May, born in Basel

1937-39

Bildhauerlehre bei Ernst Suter in Basel
Apprenticeship with Sculptor Ernst Suter in Basel

1942

Aufenthalt bei Aristide Maillol in Banyuls
Studio residency with Aristide Maillol in Banyuls

1946

von László Moholy-Nagy als Assistenzprofessor an das New Bauhaus (später Institute of Design) in Chicago berufen
Appointed Assistant Professor to the New Bauhaus in Chicago (later Institute of Design) by László Moholy-Nagy

1954

Heirat mit Anne Childs
Marriage to Anne Childs

1955

erwirbt die amerikanische Staatsbürgerschaft
Acquires American Citizenship

1955-56

Aufenthalt in Basel
Stay in Basel

1956-60

Aufenthalt in Paris
Stay in Paris

1957/58

Aufenthalte in Cadaquès (Spanien) während der Sommermonate mit Sam Francis und Marcel Duchamp
Stays in Cadaquès (Spain) during summer with Sam Francis and Marcel Duchamp

1960

Rückkehr nach New York
Return to New York

1961

Aufenthalt in Chicago
Stay in Chicago

1971

Hugo Weber stirbt am 15. August in New York
Hugo Weber dies 15th August in New York

 

 

Das Angebot einer Stelle als Pädagoge und Kunstvermittler führte den jungen Bildhauer Hugo Weber (1918-1971) im Jahr 1946 in die USA. Auf Empfehlung seiner Freunde Sigfried und Carola Giedion-Welcker erhielt Weber von László Moholy-Nagy den Ruf nach Chicago an das New Bauhaus (später Institute of Design). Weber hatte in Basel beim klassizistisch orientierten Basler Bildhauer Ernst Suter eine Bildhauerlehre absolviert und anschliessend im Atelier von Aristide Maillol in Banyuls gearbeitet. Seine verschiedenen Begegnungen mit Alberto Giacometti in Paris ab 1939, die er auch fotografisch dokumentierte, hinterliessen Spuren in seinem Schaffen. Mit diesen Voraussetzungen brach der 28-jährige Künstler mit dem Schiff nach New York auf. Begeistert berichtete er nach Hause von einer Gruppen-Ausstellung im Museum of Modern Art, wo ihn insbesondere die Gouachen von Mark Tobey beeindruckt hatten. In Chicago trat er seine Stelle als Assistenzprofessor an, doch schon bald knüpfte er Kontakte zur lebhaften New Yorker Kunstszene und hielt sich dort immer wieder längere Zeit auf. Der Fotograf Aaron Siskind führte ihn in The Club ein, Treffpunkt der Abstrakten Expressionisten, und durch Siskind lernte er unter anderen Willem de Kooning, Franz Kline und Jackson Pollock kennen. «They in turn, and others showed up in Chicago, where my studio was open house.» In diesem Umfeld sagte sich Weber bald von der statischen Bildhauerei los, entwickelte seine neue «flüssige Malerei», was er mit einer Weihnachtskarte 1950 an seine Freunde in der Schweiz verkündete. Obwohl Weber von Chicago als «einer Art Wüste» sprach, war die Stadt für die Genese seiner abstrakt-expressiven Malerei nicht unbedeutend. Auf seinen nächtlichen Streifzügen durch die einschlägigen Jazzlokale, in denen auch Bartänzerinnen auftraten, entstanden die «Observation memory drawings on Chicago's jazzy striptease which was hot at the time». Energetic Figures betitelte Weber diese frühen Arbeiten um 1950, in denen er die Tänzerinnen zu heftig bewegten Zeichen abstrahierte. Aus dieser zeichenhaften, dynamisch-bewegten Sprache entwickelte er in kürzester Zeit einen umfassenden Werkzyklus, den er 1951 unter dem Titel Vision in Flux im Fine Arts Center in Colorado Springs präsentierte. Diese erste Einzelausstellung war eine eindrückliche Inszenierung von Bildern, die er nicht nur an die Wand, sondern - als doppelseitig bemalte Bilder - auch in den Raum hängte. Das Hauptwerk, einen grossen Stellschirm platzierte er prominent mitten im Ausstellungsraum. Weber dokumentierte seine Ausstellung mit einer Filmkamera, die er aus der Hand führte. Diese schwindelerregende Dokumentation war ein Statement: Aus der Bewegung und nicht im statischen Verharren sollen die Bilder betrachtet werden. Diese Ausstellungspräsentation darf auch als Reverenz an die Architektur seines Freundes Mies van der Rohes gelesen werden, beispielhaft vorgeführt im Barcelona-Pavillon mit den freistehenden, nicht tragenden Wandelementen. Mit der Ausstellung in Colorado Springs gab Weber seinen Einstand in den USA. Die Entdecker-Galeristin Betty Parsons, die schon früh die Protagonisten der amerikanischen Nachkriegskunst ausstellte - sie richtete Barnett Newman und Robert Rauschenberg die ersten Einzelausstellungen ein - wurde auf ihn aufmerksam. Sie präsentierte ihn 1954 in ihrer New Yorker Galerie in einer Einzelausstellung. Eine weitere folgte 1955, die von der Presse grosse Anerkennung erhielt und auch finanziell ein Erfolg war. Umso erstaunlicher war der Entscheid Webers, mit seiner Familie, der amerikanischen Künstlerin Anne Childs und den Kindern Marion und Lukas, nach Europa aufzubrechen. An Betty Parsons schrieb er am 2. April 1955: «I am so tired of teaching at this point...I chose Europe as a hope for regeneration...» Diese Hoffnung erwies sich als Trugschluss. Weber wurde zum Ruhelosen zwischen den beiden Welten und Kulturen und konnte weder in der Schweiz noch in den USA auf seinen früheren Erfolgen aufbauen. Alkoholexzesse kennzeichneten sein Leben, das darin Parallelen zu Jackson Pollock und dem Schriftsteller Jack Kerouac aufwies, mit dem Weber ebenfalls befreundet war. 1961 kehrte Weber aus Europa nach New York zurück, wo er in Greenwich Village zunehmend vereinsamt bis zu seinem Tod 1971 lebte und arbeitete.

(Gabriele Lutz 2010)

 

It was the offer of a teaching appointment that took the young sculptor Hugo Weber (1918-1971) to the United States in 1946. On the recommendation of his friends Sigfried and Carola Giedion-Welcker, Weber was offered a position by László Moholy-Nagy at the New Bauhaus (later the Institute of Design) in Chicago. Weber had apprenticed in Basel with the classical oriented Basel-based sculptor Ernst Suter and then had worked in the studio of Aristide Maillol in Banyuls. His various encounters with Alberto Giacometti in Paris beginning in 1939, which he documented in photographs, had left their mark on his oeuvre. Equipped with these experiences, the twenty-eight-year-old artist sailed to New York. With great enthusiasm he wrote home about a group exhibition at the Museum of Modern Art, where he had been particularly impressed by the gouaches of Mark Tobey. He took up his position as assistant professor in Chicago, but he was soon establishing contacts in New York's bustling art scene and spending more and more time in the city. The photographer Aaron Siskind introduced him into "The Club", a meeting place for Abstract Expressionists, and through Siskind he met, among others, Willem de Kooning, Franz Kline, and Jackson Pollock. "They in turn, and others showed up in Chicago, where my studio was open house." In this environment Weber soon renounced static sculptures and developed his new "flowing painting" - announcing the change to his friends in Switzerland in 1950 via a Christmas card. Although Weber spoke of Chicago as "a kind of desert", the city was not insignificant in the genesis of his abstract, expressive painting style. On nighttime forays to dubious jazz clubs, where bartop dancers were also known to perform, Weber made his "observation memory drawings on Chicago's jazzy striptease which was hot at the time." Energetic Figures was the title Weber gave these early, circa 1950, works in which he abstracted the dancers, turning them into vigorously animated symbols. From this sign-like, dynamic language he developed - in a very short space of time - a comprehensive work series, which he exhibited in 1951 under the title Vision in Flux at the Fine Arts Center in Colorado Springs. This first solo exhibition was an impressive presentation of paintings, comprising works that were hung not only on the wall but, as double-sided paintings, within the space. He prominently placed the main piece, a large folding screen in the middle of the exhibition. Weber filmed his show with a hand-held movie camera, and this dizzying documentation was a statement: the paintings were to be viewed from a state of motion and not statically, frozen in place. The exhibition's presentation may also be seen as a tribute to the architecture of Weber's friend Mies van der Rohe, as exemplified in the latter's Barcelona Pavilion with its free-standing non-load-bearing wall elements. Weber's Colorado Springs show was his debut in the United States. The art dealer Betty Parsons, who was known for her abilities to spot talent, and who exhibited the protagonists of American postwar art early on - she organized the first solo shows of Barnett Newman and Robert Rauschenberg - took notice of Weber and gave him a solo exhibition at her New York gallery in 1954. Another solo show followed in 1955, which was highly praised in the press and was also a financial success. And thus it came as rather a surprise when Weber decided to depart for Europe with his family - the American artist Anne Childs and their children Marion and Lukas. On April 2, 1955, he wrote Betty Parsons: "I am so tired of teaching at this point...I chose Europe as a hope for regeneration..." This hope proved to be a disastrous fallacy. Weber became a restless wanderer between the two worlds and cultures and was unable to build on his earlier successes, neither in Switzerland nor in the United States. Alcohol abuse dominated his existence, and in this respect his life exhibited parallels to Jackson Pollock and the writer Jack Kerouac (Weber was a friend of Kerouac's). In 1961 Weber left Europe and returned to New York where he lived and worked in Greenwich Village, in increasing isolation, until his death in 1971.
(Translation Alison Gallup)